Kompleksowy przewodnik po audycie SEO i jego możliwościach w zakresie optymalizacji pozycjonowania witryny

Zanim strony internetowe znajdą się w wynikach wyszukiwania, są najpierw przeszukiwane przez wyszukiwarki, takie jak Google. Crawler to program komputerowy, który rozumie strukturę witryny i jej zawartość. Po zaindeksowaniu i zapisaniu witryny w pamięci podręcznej, program indeksujący zaczyna analizować ją pod kątem jej przydatności w odpowiedzi na określone zapytania. Kiedy strona zostaje zaindeksowana, zostaje jej przypisana ranga na podstawie jej trafności dla zapytania wyszukiwania. Audyt SEO (Search Engine Optimization) jest niezbędnym procesem dla witryn, które chcą poprawić swoją widoczność na stronach wyników wyszukiwania (SERP) i ulepszyć pozycjonowanie. Audyt SEO identyfikuje możliwości uzyskania optymalnej wydajności dzięki metrykom i analizie czynników on-site i off-site. Audyt pomaga również zidentyfikować możliwości optymalizacji doświadczenia użytkownika poprzez określenie, które elementy witryny wymagają poprawy.

Co składa się na audyt SEO?

Chociaż każdy audyt będzie inny, w zależności od celów witryny i jej aktualnego stanu, istnieją pewne elementy wspólne dla wszystkich audytów. Nasza lista kontrolna audytu SEO to kompleksowa lista najlepszych praktyk, które można wykorzystać jako przewodnik podczas przeprowadzania audytu. Lista kontrolna może być dostosowana do celów i aktualnego stanu witryny. Może być wykorzystana do zidentyfikowania możliwości optymalizacji, dostarczenia spostrzeżeń oraz wyznaczenia mapy drogowej dla przyszłego rozwoju. Audyt SEO może obejmować m.in:

  • Mapa strony - Mapa strony to spis treści witryny, który pomaga robotom indeksującym zrozumieć strukturę witryny. Pomaga ona również użytkownikom, którzy szukają konkretnych treści na stronie.

  • Konfiguracja - obejmuje ustawienia i parametry systemu CMS (Content Management System), takie jak szybkość indeksowania, typ zawartości, przekierowania i robots.txt.

  • Znaczniki tytułu - Znaczniki tytułu są głównymi elementami widocznymi w SERP-ach. Są one umieszczane w widocznym miejscu obok adresu URL strony. Powinny być angażujące i adekwatne do treści strony.

  • Treść - Treść jest królem! Wysokiej jakości treść, która rozwiązuje problem użytkownika, jest niezbędna do zwiększenia widoczności i zaangażowania.

  • Adresy URL - adresy URL są klikalnymi linkami, które umożliwiają użytkownikom poruszanie się pomiędzy stronami i są najważniejszym elementem on-page SEO. Adresy URL muszą być czytelne i opisowe.

Jak przeprowadzić audyt SEO i uskutecznić pozycjonowanie

Audyt SEO może być czasochłonnym procesem, ale jest niezbędny dla każdej witryny, która chce poprawić swoje wyniki. W przypadku mniejszych witryn, składających się z 1000 stron lub mniej, przeprowadzenie audytu może być tak proste, jak sprawdzenie konfiguracji witryny i istniejącej zawartości. W przypadku większych witryn przeprowadzenie audytu może być trudnym zadaniem. W przypadku witryn liczących tysiące stron lub więcej zaleca się najpierw użycie robotów indeksujących, takich jak Screaming Frog lub Googlebot, do przeprowadzenia wstępnego audytu i zidentyfikowania obszarów, które wymagają przeglądu. Pomoże to zawęzić ogólną liczbę stron do sprawdzenia i da ogólny obraz tego, co należy poprawić. Po zidentyfikowaniu stron, które należy poddać przeglądowi, można ocenić kilka elementów witryny.